Od łuku do skrzypiec koncert – prezentacja dawnych instrumentów smyczkowych; Czasław 19.11.13 r.
Serdecznie zapraszamy wszystkich uczniów i rodziców na niezwykły koncert, połączony z prezentacją dawnych instrumentów smyczkowych, w wykonaniu pani Anny Śliwy - 19 listopada o godz. 18.00.
/zdjęcie Anna Dzięgiel/
Anna Śliwa fidel, pochette, lira da braccio, viola d'amore, skrzypce barokowe.
Prelekcja na temat historycznego instrumentarium smyczkowego połączona z praktycznym pokazem gry.
Skąd się wzięły skrzypce?
Czy łuk to broń, czy instrument?
Przedmiotem wykładu będzie historia instrumentów smyczkowych należąca do najbardziej fascynujących wątków w rozwoju muzyki europejskiej oraz objaśnienie budowy, stroju i specyfiki tych instrumentów. Ich brzmienie poznamy za pośrednictwem muzyki najświetniejszych mistrzów renesansu i baroku takich jak: Giorgio Mainerio, Marco Cara, Louise Toussaint Millandre, Giovanni Battista Vitali. Instrumenty są kopiami oryginalnych egzemplarzy z mistrzowskich warsztatów lutniczych, bądź autorskimi wersjami lutnika Adama Bartosika z podkrakowskich Myślenic.
Instrumentarium:
- fidel instrument wykonany na podstawie ikonografii
- Pietro Perugino, Muzykujący Anioł, Florencja 1500,
Galeria dell'Accademia - wyk. Adam Bartosik, Myślenice 2001
- pochette skrzypce kieszonkowe - instrument inspirowany pochette zachowanym w Muzeum Instrumentów w Brukseli
- Hendrick Willems, Gandawa 1679 - wyk. Adam Bartosik, Myślenice 2002
- lira da braccio niewielka gabarytowo wersja, ozdobiona motywami roślinnymi przez artystę malarza Janusza Matuszewskiego - wyk. Adam Bartosik, Myślenice 2007
- viola d'amore kopia instrumentu włoskiego - Giuseppe Galieri Padoonfis placentinus Alumnus da Nicolo Amati faciebat 1728
- wyk. Adam Bartosik, Myślenice 2000
- skrzypce barokowe instrument oryginalny – wyk. David Furber, Londyn 1757
Anna Śliwa - skrzypaczka o wielostronnych zainteresowaniach, pasjonatka edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Jest absolwentką Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej.
Wraz z zespołem Camerata Cracovia dokonała polskiego prawykonania nowo odkrytych utworów polsko-niemieckiego kompozytora z XVII w., Henryka Doebeliusa.
W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce barokowe, lirę da braccio, violę d'amore, fidel i pochette.
Współpracuje z większością polskich zespołów muzyki dawnej, np. Ars Cantus, Concerto Polacco, Il Tempo, a także z austriackim zespołem Pandolfis Consort Wien.
Od 2007 r. kieruje zespołem instrumentów historycznych Intrada, współdziałającym ściśle z Baletem Dworskim Cracovia Danza, wykonującym głównie muzykę związaną z tańcem i innymi formami przedstawień scenicznych. W swoim życiorysie artystycznym ma etap pracy jako skrzypaczka w zespole Capella Cracoviensis (1992 - 1995) i altowiolistka w Zespole Instrumentów Dawnych Musicae Antique Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej (2001 - 2004).
Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach: m. in. Europäisches Musikfest Stuttgart, Arte Sintesi Enschede, Wratislavia Cantans, Festiwal van Vlaanderen Brugge, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, występowała na Expo 2003 i podczas Roku Polskiego w Paryżu.
Osobnym nurtem jej działalności jest pedagogika skrzypcowa. Prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie, a także uczy gry na skrzypcach barokowych i violi d'amore w Konserwatorium Krakowskim im. Witolda Lutosławskiego.